Saturday, March 9, 2013

Sambal merah ekspress

Assalamualaikum ;)

Hari ni aku nak kongsi resepi sambal merah paling ekspress.
Dulu, aku ada post tentang sambal ni jugak. Rujuk sini.
Tapi yang dulu tu banyak ramuan, macam selalu orang lain buat.
Ada bawang bagai...
Kali ni  ekspress giler okeh. heee...


Bahan-bahan :
Lada kering
Asam keping
Gula
Garam
Tempe / tauhu / fish cake atau apa saja yang korang suka

Cara memasak :
1. Tumis lada kering yang telah di kisar, tunggu sehingga kering sedikit.
2. Masukkan asam keping, garam dan gula (agak-agak jela ye kuantitinya, kalau tak rasa tambah lagi)
3. Tunggu hingga kering lagi, baru masukkan tempe, tauhu atau fish cake yang telah digoreng terlebih dahulu.
4. Gaul hingga sekata dan boleh terus ngappp.

Aku suka guna lada kering daripada guna cili boh atau serbuk cili sebab kalau tak kena cara, rasanya tak sedap. Ok, kalau tengok gambar kat atas ni aku buat agak basah. Sebenarnya kalau ikutkan resepi, tak payah basah. Nak buat sambal kering-kering je sebab tu tak guna bawang semua tu. Ni nak cepat sebab ada orang tu dah kebulur.ekekeke..siap je masak terus dia ngadap nak makan. Sebulan perut naik satu inchi...sabor jela.

Kalau nak cepat masak menumis, korang rebuslah dulu lada keringnya.
Biasanya aku rebus 2 kali jadi bila nak masak tak payah lama-lama pun takpe sebab ladanya dah masak masa rebus dan yang paling penting, tak sakit perut. heh...

Resepi ni sesuai juga kalau korang nak buat kacang tanah bersira sambal atau apa-apa je yang bersambal.
Kenapa tak guna bawang merah?
Sebab kalau guna bawang merah, sambal akan basah dan sekaligus buat kacang jadi lemau.
Tak caye? trylah!
Wahh..aku pun tak pernah try lagi.hakhakhak...ni pun baru 2-3 kali guna resepi ni sejak mak aku bagitau.

Okeh, selamat mencuba!

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...