Saturday, February 4, 2012

Macammana sambutan Maulidur Rasul zaman sekolah??



Assalamualaikum.. =D

Ingat lagi tak macammana sambutan Maulidur Rasul masa zaman sekolah dulu???
Aku membesar dan bersekolah di negeri Johor mestilah dapat pengalaman menyambut Maulid Nabi ni di Sekolah Agama, Sekolah Kebangsaan & Sekolah Menengah. Rasanya paling best sambutan kat Sekolah Agama lah kut...huhu


Sekolah Agama (Umur dari 7 tahun - 15 tahun) - Darjah 1 hingga Darjah Khas
  • Sehari sebelum tu. Disebabkan ayahanda aku cikgu sekolah agama masa tu, aku "terpaksa" join rewang / gotong-royong masak sedangkan kawan-kawan aku takde sorang pun datang tolong..ekekeke. Kena kopek bawang, err & macam-macam lagi. 
  • Dapat jugak tengok orang melapah lembu yang dah ditumbangkan beberapa ekor. Masa aku kecik-kecik, orang kampung memang ramai-ramai datang sekolah agama untuk rewang. Kadang-kadang ada orang akikah lembu, tu yang jadi banyak lauknya. Memang macam pesta. Sekarang dah takde suasana macam tu sebab cikgu-cikgunya semua menyombong, tak campur orang kampung.
  • Keesokkan hari. Berarak dari Masjid ke sekolah seawal jam 7.30 pagi dengan iringan kompang. Berarak kira-kira 15minit ke 30minit perjalanan. Pelajar-pelajar & cikgu-cikgu semua berarak.
  • Pakai baju kurung raya (kalau buat pengumuman mesti cakap pakai baju raya), pakai kasut raya jugak
  • Beratur dulu kat dataran sebab ustaz-ustaz nak bagi arahan
  • Dengar ceramah kat dalam dewan sambil borak-borak 
  • Ada penyampaian hadiah pelajar cemerlang kalau tak silap. Yang penting tiap-tiap tahun aku dapat. kekekeke...
  • Makan dalam dulang, kongsi 3-4 orang, kadang-kadang 5 orang. Letak dulang atas meja pastu makan berdiri sebab semua kerusi dah letak dalam dewan
  • Kadang-kadang dapat bawak balik berkat (dah di isi dalam polisterin)

Sekolah Kebangsaan
  • Serius tak ingat langsung. Macam tak pernah je! huhu

Sekolah Menengah
  • Berarak dari depan pintu pagar sekolah sampai ke dewan besar dengan iringan kompang. Dua tiga langkah je dah sampai.

  • Pakai baju sekolah macam biasa. Kadang-kadang kalau Pengetua baik hati, dia bagi pakai baju raya tapi pakai kasut sekolah..waaa kelakar giler time ni. Wat malu jerk dengan budak-budak lelaki..lebih baik aku pakai baju sekolah. Dahlah aku top muslimah student..kah3
  • Dengar ceramah.
  • Ambik makanan yang dah siap dipacking dalam polisterin.
  • Yeayy balik!!!

Haaa..nampak tak beza?? Sekolah agama punya sambutan memang besttt sangat-sangat. heeee....


Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...