Sunday, April 15, 2012

Jalan-jalan : Penghujung Selatan Semenanjung

Entry kali ni sangat panjang okeh.=D
Just nak share kat korang perjalanan aku & asben ke penghujung selatan semenanjung. Cewahh hujunglah sangat kan. =D
Sebenarnya dah lama dah pergi, awal cuti sekolah penggal pertama hari tu.
Asalnya kami pergi hantar student asben kat stadium Bandar Penawar, ada latihan sukan. Lepas tu kitorang merayaplah.

Kalau korang tak pernah sampai lagi kat Kota Tinggi, mesti korang pernah dengar Desaru kan?
Bandar Penawar ni dah tak jauh dah dengan Desaru.
Sebelum tu nak bagitau sikit apa yang ada kat Bandar Penawar. Antaranya SMK Sains Kota Tinggi, Sekolah Sukan Bandar Penawar yang sekarang dikenali dengan Sekolah Sukan Tunku Mahkota Ismail & SMKA. Ehh sekolah jelah yang glamor kat sini..kekeke..yang lain apa yerkk??

Sekarang dah ada highway baru dari Johor/Senai/Pasir Gudang ke Desaru. So korang boleh lalu highway ni. Highway yang pelik bukan saja bagi aku tapi orang lain pun sama kot.

Sebenarnya bukan nak cerita pasal Desaru cuma nak bagitau Desaru bukan penghujung Johor. hehh..

Perjalanan ke sana dipenuhi dengan kelapa sawit & pokok-pokok. Sejuk mata memandang tapi boringlah kan. Kalau malam-malam lalu kat sini agak menakutkan.huhu

Kat area Desaru dan ke atas sana memang banyak nama Marina yang korang akan tengok. Contohnya signboard kat atas ni. Sapa Marina tu? Anak Tun Dr Mahathir lah, tu pun tak tau ka. =P

Ok, sekarang kita dah berada di hujung jalan Kota Tinggi-Pengerang. Ada simpang 3 kat depan sana. Kalau nak ke Pengerang, kita kena belok kanan. Kalau ke kiri, korang akan patah balik ke Desaru, Tanjung Balau, Batu Layar, Bandar Penawar dan kawasan sekitarnya.

Sebenarnya gambar ni nak tangkap gambar kapal-kapal yang banyak giler kat tengah laut tu tapi biasalah pakai camera henpon murah jek. Takde nampak apa dah..

Ni lah pemandangan yang korang akan tengok sepanjang perjalanan ke Pengerang. Korang akan nampak laut jek..

Ok, dah masuk area Pengerang. Saje snap gambar tanda kitorang dah sampai sini. Tak payah skodeng gambar orang kat cermin tu yerk...bowukk okeh..keh3

Aisehh tak nampak pulak nama sekolah ni. Sebenarnya asben aku memang nak sangat tau kat mana SMK Tanjung Datuk ni. Memang sangat jauh dari sekolah lain tapi sekolah ni bukan sekolah paling hujung, masih ada satu lagi sekolah menengah di hujung Johor. Tak silap aku kat Tanjung Pengelih.

Sekolah ni berdepan dengan pantai. Tapi view pantai kurang menariklah dari sekolah ni.

Haa yang ni asrama diorang. Menurut asben aku, biasanya kalau ada meeting daerah ke ape ke kat sekolah lain, cikgu-cikgu kat sini jarang datang sebab perjalanan diorang sangat jauh dan tak pernah lagi meeting dibuat di sekolah ni..huhu

Satu lagi sekolah yang berada pada kedudukan terhujung sekali tak dapat kami jejaki sebab hari dah petang sangat. Lagi satu tak jumpa jugak Loji Petronas yang sedang dalam pembinaan. Rasanya jauh lagi..kalaulah keje kat area sini, memang sebulan sekali jela pergi bandar. Tu pun kalau rajin, kalau tak memerap jek..

Anggaran waktu dari Kota Tinggi-Pengerang aku kira sekitar 1 jam - 2 jam..kalau bawak laju cepatlah kot.

Sebelum balik kitorang lepak kat tepi pantai kejap lepas beli makanan kat Pasar Petang / Pasar Malam camtu. Best jugak... ;)

Oklah, selamat berhujung minggu.

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...