Wednesday, June 13, 2012

Ikan Puyu Dan Mitos-mitosnya

Bila baca artikel kat Kosmo, teringat pada arwah ikan puyu kat rumah aku.
Sebelum tu kalau nak baca artikel tentang ikan puyu boleh klik SINI.


Selain yang disebutkan kat artikel tu, seingat aku pernah orang tua-tua cakap kalau bela ikan puyu kat dalam rumah, ikan puyu boleh jaga rumah. Contohnya kalau ada toyol masuk nak curi duit tetiba nampak ikan puyu, toyol tu akan leka bermain dengan ikan puyu sampai akhirnya dah nak masuk Subuh dan tak sempat nak curi duit. huhuhu...Lagi satu, kalau nampak ikan puyu tu berkocak-kocak tak tentu arah maksudnya ada sesuatu telah lalu kat sekitar tempatnya ataupun ada sesuatu kat situ. Wallahualam.

Cerita tentang arwah ikan puyu aku dulu, ada 3 ekor. Sekor dah mati sebab terlebih makan. Masa ni tak tau yang ikan puyu ni tak payah bagi makanan ikan pun takpe. Lepas sekor mati, tinggal 2 ekor. Yang 2 ekor ni lah aku selalu layan. Bercakap dengan dia, pusing-pusing jari kat sekitar akuarium kecik dia. Apa yang aku nampak binatang ni kalau kita cakap kat dia, seolah-olah dia fahamkan?

Setiap kali lalu kat akuarium kecik tu, aku mesti lambai tangan. Bila letak jari kat cermin akuarium mulalah dia berebut dua ekor datang kat jari aku. Suatu hari sebelum 2 ekor ikan puyu ni kembali ke rahmatullah, aku datang kat dia macam biasa dan letak jari tapi 2 ekor ni duduk kat penjuru akuarium macam tak nampak je aku datang. Kalau orang, nampak sangat merajuk. Hmmm...agaknya dia tau yang dia nak pegi, mesti sedih kot nak tinggalkan tuan dia yang baik hati ni...ahakkk.

Walaupun binatang yang kalau kita tengok macam takde nilai apa-apa pun tapi tetap kehilangannya tetap terasa. Mudah-mudahan apa yang aku mintak 2 ekor ikan puyu ni doakan akan menjadi kenyataan suatu hari nanti. InsyaAllah. =D

Kalau korang ada haiwan peliharaan, mintaklah haiwan peliharaan korang doakan korang untuk apa-apa saja. InsyaAllah, dengan izinNya mudah-mudahan termakbul.

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...